Hoe een BRAT je duidelijk maakt of je klaar bent voor de markt

Het Business Readiness Assessment Tool (BRAT) is een eenvoudig en praktisch gereedschap waarmee je snel kan checken of je klaar bent om met je nieuwe product of dienst de markt te betreden. Het geeft duidelijk aan op welke strategische gebieden je goed voorbereid bent en op welke gebieden misschien nog extra aandacht nodig is.

Het tool is oorspronkelijk ontwikkeld in het kader van Space53. Dit is een door de EU gesubsidieerd project waarin Saxion, Universiteit Twente, overheid en MKB samenwerken om de toepassingen van drones beter uit te nutten en deze aan te laten sluiten bij de eisen en wensen van de samenleving. Het businessmodellab heeft een aangepaste versie van het tool gemaakt die voor elke nieuwe marktintroductie gebruikt kan worden. Sterker nog, het verdient aanbeveling om gedurende de ontwikkeling van een nieuw product regelmatig te onderzoeken waar mogelijk nog zwakke plekken in het bedrijfsmodel zitten. Het maakt daarbij niet uit of het om een tastbaar product of om een dienst gaat.

Met behulp van het BRAT worden de plannen voor een marktintroductie op 6 verschillende strategische aspecten beoordeeld. Deze strategische aspecten zijn aan bekende modellen zoals het business model canvas en het 5 krachten model van Porter ontleend. De te beoordelen aspecten zijn in de onderstaande figuur weergegeven.

Voor elk van de strategische aspecten zijn beoordelingscriteria vastgelegd. Gedurende een ontwikkeltraject kan je eenvoudig de sterke en zwakke punten ontdekken door aan elk criterium een cijfer tussen de 1 en 9 toe te kennen. Dat cijfer heeft de volgende betekenis:

  1. Het criterium is van belang maar (nog) niet onderzocht.
  1. Het criterium is op dit moment oppervlakkig onderzocht of er zijn nog belangrijke problemen waar een oplossing voor gevonden moet worden.
  1. Het criterium is globaal onderzocht.
  1. Het criterium is onderzocht, we zijn er zeker van dat zich geen grote problemen bij de marktintroductie zullen voordoen.
  1. We kennen alle aspecten van dit criterium en die kennis is ook meegenomen bij de ontwikkeling van het product of de dienst.

Als een criterium niet van toepassing is dan kan de bijbehorende cel voor de beoordeling gewoon leeg blijven. Het criterium wordt dan niet meegenomen in het BRAT-profiel.

BRAT is een gereedschap om je sterke en te verbeteren punten boven tafel te krijgen. Het is niet bedoeld om voor elk criterium een ‘minimum waarde’ te definiëren die gerealiseerd moet zijn voor je met een product naar de markt kan. Zo’n minimum profiel hangt natuurlijk sterk af van de context waarin je opereert. In het algemeen zou je misschien wel kunnen zeggen dat:

  1. goede kennis van de klant en de markt al in de beginfase van de ontwikkeling noodzakelijk is
  2. je een product niet moet introduceren zonder gedegen kennis van de klant, de waardepropositie, markt en financiële aspecten (score minimaal 7).
  3. gebrekkig onderzoek naar het netwerk of processen (score 3) soms nog wel kan worden gerepareerd na de marktintroductie.

In het algemeen zou dus je graag zien dat het ‘BRAT profiel’ bij marktintroductie buiten de groene lijn in de figuur hierboven ligt.

De tools uit het businessmodellab kunnen helpen om je BRAT-profiel te verbeteren. Een tool die meerdere aspecten van het BRAT ondersteunt is het Business Model Canvas (https://businessmodellab.nl/tools/business-model-canvas). In de tabel hieronder is voor elk strategisch aspect aangegeven welke tools de ontwikkeling van dat aspect ondersteunen.

Aspect

Tool

 

Klant

Customer journey

https://businessmodellab.nl/tools/customer-journey

 

Focus groep

https://businessmodellab.nl/tools/focusgroep

 

Persona

https://businessmodellab.nl/tools/persona

Waardepropositie

Bedrijfsmodel kaarten

https://businessmodellab.nl/tools/bedrijfsmodel-kaarten

 

Value builder

https://businessmodellab.nl/tools/value-builder

Markt

Bedrijfsmodel stress test

https://businessmodellab.nl/tools/bedrijfsmodel-stresstest

 

Concurrentie analyse

https://businessmodellab.nl/tools/concurrentieanalyse

 

Pestle

https://businessmodellab.nl/tools/pestle

 

Porters 5 krachten model

https://businessmodellab.nl/tools/porters-vijfkrachtenmodel

Business netwerk

Partner radar

https://businessmodellab.nl/tools/partner-radar

 

Partner waarde matrix

https://businessmodellab.nl/tools/partnerwaarde-matrix

Proces

Proceskaart

https://businessmodellab.nl/tools/proceskaart

Financieel

Prijskaarten

https://businessmodellab.nl/tools/prijskaarten

 

ROI-calculator

https://businessmodellab.nl/tools/roi-calculator-

 

Winstcalculator

https://businessmodellab.nl/tools/winstcalculator