De invloed van het geslacht op het starten van een sociaal bedrijf door gebruikers-innovators: inzichten uit Fuzzy Set Kwalitatieve vergelijkingsanalyses en interviews

Meer weten over dit onderzoek?

Neem contact op met Marlies Koers-Stuiver

Kennismaken

Geslacht is van belang in ondernemerschap en de invloed ervan moet grondiger worden onderzocht in onderzoek naar sociaal ondernemerschap. Ik werk samen met mijn co-auteurs, Paula EnglisAard Groen, om de invloed van geslacht te onderzoeken bij het starten van een sociale onderneming. We zijn specifiek geïnteresseerd in het begrijpen van de invloed van geslacht op innovatie en sociale innovaties.

Gebruikers-innovators ontwikkelen oplossingen voor persoonlijke behoeften en starten een bedrijf om anderen te helpen die dezelfde behoeften ervaren. Ze zijn verbonden met het sociale domein vanwege hun unieke innovatie- en ondernemerschapsproces, en eerder onderzoek heeft uitgewezen dat gebruikers-innovators sociale ondernemers worden. Op basis hiervan onderzoeken we nu of er geslacht gerelateerde verschillen zijn voor sociale gebruiker-ondernemers. Ons huidige onderzoek maakt gebruik van een steekproef van 142 (opkomende) sociale ondernemers (64 mannen en 78 vrouwen) die zich hier in Nederland hebben ingeschreven voor een trainingsprogramma voor sociaal ondernemerschap. We onderzoeken het samenspel van gender en de kenmerken van de gebruiker-innovator. Onze aanpak maakt gebruik van een gemengde methode, waarbij kwantitatief (enquête) en kwalitatief (19 diepte-interviews) onderzoek worden gecombineerd.

De Fuzzy Set Qualitative Comparison Analysis (FsQCA) maakte het mogelijk om de verschillende configuraties in de mannelijke en vrouwelijke monsters te onderzoeken. Onze bevindingen tonen aan dat unieke configuraties resulteren in het starten van een sociaal bedrijf over en binnen de geslachts steekproeven, wat ons belangrijkste argument ondersteunt dat geslacht ertoe doet bij innovatie en ondernemerschap. Onze inzichten kunnen helpen om de rol van geslacht in het innovatie- en ondernemersproces van gebruikers-innovators beter te begrijpen. Gebruikers-innovators zijn essentieel in een dynamische en snel veranderende omgeving die verschuift naar een klantgericht paradigma zoals de gedistribueerde innovatie. We hopen dat toekomstig onderzoek rekening zal houden met de rol van gebruikers in dit proces en aanvullende (geslacht-)perspectieven zal bevatten op het vermogen van gebruikers om oplossingen te ontwikkelen om markt- en overheidsfalen te overwinnen. Met deze paper slaan we ook een brug tussen de domeinen sociaal ondernemerschap en sociale innovatie. We belichten de rol die eindgebruikers kunnen hebben bij het oplossen van maatschappelijke problemen en besteden daarbij aandacht aan gender.

Ten slotte hopen we dat onze bevindingen zullen bijdragen aan een beter begrip van de motivaties van sociale ondernemers en dat ze trainingsprogramma's zullen helpen om inhoud te ontwikkelen die nog effectiever inspeelt op de behoeften van beginnende ondernemers. We zouden graag zien dat de vermannelijking van programma's voor ondernemerschapsonderwijs wordt geherstructureerd om meer inclusief te worden en iedereen te ondersteunen.