‘Plastic Vissen’: business model innovatie & betekenisvol ondernemen

Meer weten over dit onderzoek?

Neem contact op met Ellen Schulten

Kennismaken

Met 110 eerstejaars studenten werd er op maandag 6 mei plastic gevist in de grachten van Amsterdam. Een gezellige, informele kickoff van de onderwijsmodule ‘Meervoudige Waardecreatie in de Betekeniseconomie’, met een heel serieus randje. Plasticafval, in het bijzonder watervervuiling door plastics is een hot item. Met z’n allen droegen we een goed steentje bij aan het wegwerken van de negatieve impact van Bevrijdingsdag. De opbrengst was groot – soms zelfs letterlijk – tot fietsmanden en koningskronen toe. 

Plastic Whale, dat het uitje verzorgde, is een uitstekend voorbeeld van een bedrijf dat een ‘gat in de maatschappij’ heeft weten te vermarkten. Wat begon als een droom ‘plasticvrije grachten van Amsterdam’ werd een uiterst succesvol Business Model met meervoudige waarde creatie als gevolg. 

Nadat met de eerste ladingen plastic, bootjes werden gefabriceerd “kunnen we vast iets leuks mee doen”, was het Starbucks dat aangaf geld te willen betalen voor bedrijfsuitjes met die bootjes. Inmiddels is de vraag groot, is er uitbreiding naar Rotterdam en worden er niet langer alleen bootjes maar ook meubels geproduceerd. En niet zomaar meubels maar ‘FAAS’; Furniture as a Service. Ben je de meubels zat, gaan ze gewoon terug naar de eigenaar. 

Kortom een Betekenisvol Business Model met wederkerende inkomstenstromen en een positieve impact op Planet en Profit. 

Voor de studenten was het niet alleen gezellig maar ook leerzaam. Diverse studenten gaven aan ‘Ik heb een beter gevoel over mezelf, ik heb inderdaad iets betekend’; al dan niet ingegeven door groepjes lachende en applaudisserende toeristen op de kade. De betekeniseconomie betekent niet alleen ‘ertoe doen’ maar het staat ook voor ‘handen uit de mouwen’. 

De studenten gaan nu uitgebreider aan de slag met het betekenisvol innoveren van een bestaand businessmodel van een toeristische onderneming. Mooi om te zien welke initiatieven zich nu al ontwikkelen; smoothies van over datum bananen, zakjes (van gerecyclede vitrages) met bloemzaadjes voor bijen en insecten, vegetarische maaltijden, wandelen met eenzame ouderen etc.  

Een korte en vooral praktische inleiding tot betekenisvol ondernemen is hier te vinden: https://www.linkedin.com/pulse/de-betekeniseconomie-praktijk-een-snelcursus-ondernemen-kaj-morel/.